No i kolejna firma próbuje ściągnąć sobie klientów wciskając kit o tanim pozycjonowaniu 😉 . W sieci rozgorzała dyskusja po emisji reklamy firmy Hosted.pl w której obiecują klientom „pozycje” za 19 złotych miesięcznie. Znając „pazerność” ludzi na taniochę z całą pewnością przybędzie duże grono rozczarowanych klientów którzy konfrontując obietnice „cudów na kiju” za parę groszy finalnie stwierdzą, że „całe te SEO i pozycjonowanie to jedna wielka ściema i oszustwo” …

Zanim jednak szanowni klienci dojdziecie do takich wniosków to pozwolę sobie przedstawić realia pozycjonowania / SEO . Co to jest pozycjonowanie i jakich działań wymaga ? Otóż SEO / pozycjonowanie to nic innego jak poprawienie widoczności danej strony w wynikach wyszukiwań dla fraz które mają przynieść nie tylko spodziewaną dużą ilość odwiedzin ale też i konwersję w postaci kupna czy zamówienia.

Aby strona dla danej frazy była wysoko w wynikach Google należy zadbać o to aby algorytm wyszukiwarki uznał stronę za popularną wśród internautów i zawierającą interesujące ich treści adekwatne dla wpisywanych przez nich fraz i słów kluczowych. Na chwilę obecną algorytm analizuje około 200 czynników mających wpływ na pozycję, wśród nich jest kilka najważniejszych decydujących o pozycji w rankingu danej strony.

Dlaczego strona strona znajduje się wysoko w rankingu ? Na to pytanie można odpowiedzieć najprościej jak się da, czyli : dlatego, że jest zoptymalizowana dla użytkownika oraz dla robotów wyszukiwarek które analizują jej budowę i treści na niej opublikowane oraz dlatego, że prowadzi do niej duża ilość dobrej jakości odnośników umieszczonych w sieci. Należy podkreślić z różnych miejsc tejże sieci. Ideałem jest taka strona której treści powodują, że internauci zachwyceni nią sami linkują do niej przy okazji umieszczając peany pochwalne na jej cześć (tak wiem, taką sytuację nazywamy utopią) co zdarza się bardzo rzadko i wymaga bardzo dużego nakładu pracy od strony właściciela witryny oraz znacznego wyróżnienia się na tle konkurencji.

Jak SEO/pozycjonowanie wygląda w praktyce ??? Otóż profesjonalna agencja oferująca tą usługę przede wszystkim optymalizuje witrynę pod wcześniej przeanalizowane frazy i słowa kluczowe dzięki którym można się spodziewać zwiększenia ilości odwiedzin zakończonych konwersją. Następnie zajmuje się pozyskiwaniem z różnych miejsc w sieci linków / aktywnych odnośników prowadzących do danej strony internetowej.

Profesjonalna agencja SEO doskonale sobie zdaje sprawę, że zdobywane odnośniki mają symulować lub prowokować coś co się nazywa „naturalnym linkowaniem” czyli takim, które sprawia wrażenie , iż to internauci umieszczają linki do strony w sieci.  Znając się na rzeczy profesjonaliści wiedzą, że aktywne odnośniki muszą prowadzić z różnych miejsc w sieci a więc takich jak blogi, komentarze, fora internetowe, serwisy informacyjne. Teraz dochodzimy do rzeczy najważniejszej czy kosztów takiej operacji, poniżej przedstawię koszty najtańsze jakie musi ponieść agencja , pomijam koszty czasu, obsługi oraz analiz potrzebnych do wykonania pracy.

koszt utrzymania jednego odnośnika 15 gr/mies
koszt umieszczenia jednego postu na forum 4 zł
koszt napisania jednego artykułu 15 zł
koszt publikacji jednego artykułu 10 zł
koszt stworzenia strony zapleczowej 300 zł
koszt stworzenia 50 profili z linkiem w stopce na forach internetowych plus 3 posty min 150 zł
(przypominam raz jeszcze, powyższe koszty są kosztami przedstawiają ceny z zakresu tzw „marnej jakości”) 

Powyższe koszty są kosztami cyklicznymi czyli miesięcznymi oraz część z nich rośnie w miarę upływu czasu. Do „wypozycjonowania” witryny  (należy pamiętać, że konkurencja nie śpi i jest o jedno kliknięcie dalej) należy zdobywać miesięcznie określoną liczbę linków, sygnałów z serwisów społecznościowych oraz innych miejsc w sieci. Musi się to odbywać w sposób ciągły . Powyższe koszty pojedynczych działań należy przemnożyć, mnożnik rośnie wraz ze wzrostem popularności i konkurencyjności dla danego słowa kluczowego / frazy kluczowej , tej dla której chcielibyście mieć swoją stronę wysoko w wynikach zapytania.

Teraz niech każdy z Was szanowni klienci odpowie sam sobie na pytanie co możecie otrzymać za 19 złotych , moim skromnym zdaniem równie dobrze możecie pójść do salonu samochodowego mając w kieszeni 100 złotych i poprosić aby Wam sprzedali za tą sumę nowego Mercedesa klasy S …

Krzysztof Ziółkowski