Ile kosztuje pozycjonowanie strony – czyli jak określić budżet SEO

Na pytanie jakie są koszty pozycjonowania strony internetowej nie można z góry jednoznacznie odpowiedzieć. Koszt pozycjonowania / SEO danej witryny internetowej jest zależny od wielu czynników. Najważniejszym z nich jest konkurencyjność w danej branży. Ogólnie – im więcej podmiotów gospodarczych jest zainteresowanych wysokimi pozycjami dla danej konkretnej frazy tym więcej będziemy musieli wydać na pozycjonowanie strony internetowej. Dodatkowo ważnym elementem wpływającym na cenę pozycjonowania witryny jest jakość wykonania tej usługi.

Dlatego aby jak najszerzej odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje pozycjonowanie strony, postaram się w tym artykule przybliżyć problematyką związaną z kosztami SEO.

Działania wykonywane przy pozycjonowaniu stron internetowych i ich wpływ na cenę

Jakie elementy pozycjonowania stron wpływają na koszt usługi SEO? Co wchodzi w zakres usługi pozycjonowania strony? Są to podstawowe pytania, na które odpowiedzi powinny przybliżyć Wam części składowe cennika mającego wpływ na rzetelnie ykonaną usługę pozycjonowania strony.

Jak wygląda proces pozycjonowania strony od zaplecza agencji SEO

Profesjonalną usługę SEO – pozycjonowanie strony można z grubsza podzielić na trzy rodzaje wykonywanych czynności:

  • działania analityczne
  • działania na stronie internetowej
  • działania zewnętrzne
  • monitoring strony i konkurencji

działania analityczne

polegają na analizach ukierunkowanych na wyszukanie słów i fraz kluczowych dla których chcemy aby dana strona pokazywała się w wynikach wyszukiwań, następnie, dla wyłonionych fraz i słów kluczowych wykonuje się analizę konkurencji znajdującej się już wysoko w wynikach wyszukiwań. Analizuje się stopień zoptymalizowania witryn konkurencyjnych, publikowane treści, strukturę linkowania wewnętrznego/zewnętrznego, obecność w mediach społecznościowych, częstotliwość publikacji materiałów, ich jakość i parę innych istotnych czynników mających wpływ na widoczność konkurencyjnych stron w Google. Wykonuje się te analizy przy pomocy narzędzi darmowych jak i płatnych.

działania wewnętrzne (na stronie internetowej)

są to działania bezpośrednio wynikające z audytu SEO – dotyczną zmian w strukturze strony internetowej, treści, metatagów oraz (ostatnio corz ważniejszych) jej funkcjonalności na urządzeniach mobilnych.

działania zewnętrzne (które determinują cenę pozycjonowania strony)

działania te obejmują opracowanie strategii publikacji treści wspierających pozycjonowanie, reaserch najbardziej optymalnych miejsc dla publikacji, stworzenie treści do tychże oraz obsługę całego procesu publikacji.

monitoring

tutaj w grę wchodzą takie czynności jak monitorowanie fraz i słow kluczowych w wynikach zapytań, monitorowanie stanu witryny no i oczywiście monitoring konkurecji która jak to mówię „nie śpi”.

Ile kosztuje pozycjonowanie – przykłady, za co się płaci i ile

najważniejsza część artykułu, która pozwoli Wam unaocznić w przybliżeniu ile co kosztuje. Zanim przejdę do cen poszczególnych składowych SEO chciałbym podkreślić, że cena poszczególnych składników może się różnić w sposób znaczący w przypadku dwóch różnych stron.

Wynika to przede wszystkim z konkurencyjności danej tematyki w sieci oraz związanej z tym jakości / skali trudności wykonania usługi. Także odpowiedź na pytanie „ile kosztuje pozycjonowanie” może być różna. Cena SEO jest ustalana indywidualnie i zależy głównie od intensywności/jakości podejmowanych działań.

Ile kosztują działania „on site”

w większości mamy do czynienia z działaniami jednorazowymi, w skład tych działań wchodzą następujące rzeczy:

Działania analityczne, opracowanie wskazówek optymalizacyjnych, optymalizacja page speed, optymalizacja treści na witrynie, struktury witryny itp. Ilość godzin spędzonych jest zależna od ilości kategorii / subkategorii / stron produktowych oraz konkurencyjności branży. Należy się liczyć, że zajmuje to minimum 8h, jeżeli ma to być zrobione kompleksowo.

Cena jednej godziny średniej klasy pozycjonera zaczyna się od 100zł netto i idzie w górę wraz z doświadczeniem i skutecznością.

Koszt opracowania zoptymalizowanego pod frazy i słowa kluczowe jednego opisu (np.) kategorii to minimum 100zł netto.

Ile kosztują działania na zewnątrz „off site”

Koszt napisania sensownego artykułu do publikacji, który ma szansę wysoko rankować i wpływać na pozycję strony docelowej zaczyna się od 80 zł wzwyż.

Ceny publikacji w serwisach które rankują w miarę wysoko na frazy i słowa kluczowe mieszczące się w tematyce strony internetowej którą pozycjonujemy, zaczynają się od 100 zł

Koszt umieszczenia jednego postu z linkiem na forum (w ramach tzw „marketingu szeptanego) to od 5 zł wzwyż, w zależności od konkurencyjności fraz/słów kluczowych takich wpisów miesięcznie potrzebujemy umieścić od 5 do 50 sztuk.

Średni koszt pozyskania wartościowego linka zwrotnego mającego wpływ na wzrost pozycji to minimum 300zł.

(ile kosztowało pozyskanie linków przybliżyłem w FAQu artykułu o skuteczności serwisów pośredniczących w publikacji artykułów sponsorowanych tutaj )

Ile kosztują narzędzia zewnętrzne wykorzystywane w pozycjonowaniu / SEO

profesjonalna i rzetelna firma SEO nie obędzie się bez zewnętrznych narzędzi przydatnych w analizach i narzedzi umożliwiających audyt czy też narzedzi pozwalających na pewną automatyzację procesów. Średni miesięczny koszt takich podstawowych narzędzi to ok 4500 zł.

Przykładowy koszt miesięcznych działań SEO dla jednego klienta (bez marży)

Klient to e-commerce, ilość produktów do sprzedaży ok 20 tys, cena jednostkowa produktu od kilkudziesięciu złotych do kilku/kilkunastu tys, konkurencyjność fraz możecie sobie określić po przykładowej ilości miesięcznych zapytań.

  • ilość godzin poświęconych na projekt 5h – 1000zł
  • ilość aktywnych odnośników pozyskiwanych w sieci 25 – 4000zł
  • inne działania  – 800zł

Razem 5800zł

Poniżej porównanie rok do roku efektów pozycjonowania (działań SEO)

porównanie rok do roku efektów pozycjonowania

porównanie rok do roku efektów pozycjonowania

Przybliżenie konkurencyjności fraz na podstawie ilości miesięcznych zapytań

ile kosztuje pozycjonowanie konkurencyjność fraz

Koszt pozyskania jednego użytkownika z wyników zapytań od kilku do kilkunastu razy (w przypadku fraz konkurencyjnych) mniejszy od kosztu pozyskania użytkownika za pomocą reklam CPC Google AdWords prowadzonych równolegle.

 

Powyższe dane liczbowe dotyczą tylko i wyłącznie wybranego przypadku i mają na celu unaocznienie kosztów pozycjonowania przykładowej witryny internetowej.

 

Ile kosztuje pozycjonowanie strony FAQ

Osobiście uważam, że są to dwa kanały pozyskiwania klientów, z wyników zapytań, wzajemnie się uzupełniające i przynoszące korzyści.

Dobre pytanie. Czasami rzeczywiście po prostu nie opłaca się uruchomienie pełnego procesu SEO / pozycjonowania strony, lepiej jest poprzestać na innych kanałach pozyskiwania ruchu na witrynie, jednakże należy pamiętać, że po początkowym czasie ilość wejść z wyników wyszukiwań rośnie a koszt pozyskania jednego użytkownika robi się znacznie niższy od kosztu pozyskania za pomocą reklam CPC.

Ciężko jest odpowiedzieć na takie pytanie bez poznania szczegółów i analizy zarówno witryny jak i konkurencji. Z całą pewnością koszt pozycjonowania nie zwróci się od razu. Pozycjonowanie to inwestycja długofalowa o zwiększających się korzyściach wraz z upływem czasu.

W przypadku kiedy nie ma zakładanego wzrostu ruchu na stronie internetowej pochodzącego z wyszukiwarki Google należy zweryfikować umowę a w skrajnych przypadkach ją wypowiedzieć.

Jeżeli miałbym coś w tym temacie podpowiedzieć to najrozsądniej jest prowadzić równoległe działania czyli reklamę CPC oraz pozycjonowanie strony. Na początku lepiej przeznaczyć większą część budżetu na reklamę CPC która szybciej przyniesie zyski, w miarę upływu czasu i wzrostu ilości wejść z wyników zapytań Google warto płynnie zmieniać te proporcje.