Audyt SEO – czym jest w praktyce?

Co to jest audyt SEO? Co zawiera?

Audyt SEO to analiza czynników wewnętrznych i zewnętrznych które mają wpływ na rankowanie (pozycję audytowanej strony) w wynikach zapytań Google dla fraz związanych z jej treścią ze szczególnym akcentem na frazy / słowa kluczowe które przynoszą konwersję w postaci sprzedaży bądź też zamówienia usługi lub uzyskaniu kontaktu.

Po co potrzebny jest audyt SEO i co takiego nam daje

Audyt SEO to podstawa do podjęcia działań SEO, które w efekcie przynoszą wzrost widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwań, co za tym idzie, wzrost ilości odwiedzin trafiających na naszą stronę użytkowników. Dzięki prawidłowo przeprowadzonemu audytowi otrzymujemy dane, które po analizie pomagają nam opracować wskazówki optymalizacyjne dla serwisu internetowego oraz ustalić strategię SEO dla tego serwisu. Ważne jest przede wszystkim aby zwiększyć ilość odwiedzin z fraz konwertujących – czyli przynoszących konkretny zysk w postaci zamówień vczy sprzedaży, a nie tylko same odwiedziny na stronie. Zwracam na to uwagę, gdyż wielokrotnie spotykałem się i spotykam z poradami typu „zrobić bloga na stronie/w sklepie”, co przynosiło i owszem, wzrost ilości odwiedzin ale nie przekładało się na wzrost sprzedaży/zamówień.

Czynniki mające wpływ na widoczność strony i jej pozycję w wynikach wyszukiwań.

Z grubsza, czynniki rankujące można podzielić na czynniki wewnętrzne oraz czynniki zewnętrzne. W trakcie audytu SEO powinny być przebadane oba rodzaje czynników mających wpływ na SEO danej strony internetowej. Czynniki wewnętrzne to takie między innymi jak:

  • treści na stronie (duplikacja, niska jakość, itp)

  • metatagi

  • struktura linkowania wewnętrznego

  • ilość zaindeksowanych podstron

  • prędkość ładowania się strony

  • przystosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych

  • itp.

Z czynników zewnętrznych można wymienić: ilość i jakość linków (aktywnych odnośników) prowadzących do witryny, obecność witryny w mediach społecznościowych, itp.

Audyt SEO czynników wewnętrznych

ta część audytu SEO pozwala na opracowanie wskazówek optymalizacyjnych dla strony internetowej, w audycie SEO na samym początku przeprowadzana jest analiza fraz i słów kluczowych pod kątem ilości ich występowania w zapytaniach wprowadzanych w wyszukiwarkę. Audytowana pod kątem SEO jest całą struktura wewnętrzna serwisu internetowego, struktury pojedynczych dokumentów HTML czyli podstron. Wewnętrzny audyt SEO powinien uwzględniać takie szczegóły jak:

  1. Strukturę witryny
  2. Metatgi na stronie

Treści na witrynie ze szczególnym uwzględnieniem jej duplikacji, nasycenia frazami słowami kluczowymi, intencyjności użytkowników witryny, prędkości ładowania się zasobów strony, przyjazności dla urządzeń mobilnych oraz wiele innych czynnków które uwzględnia prawidłowo przeprowadzony audyt SEO badający czynniki wewnętrzne.

Audyt SEO – czynniki zewnętrzne

Jak sama nazwa na to wskazuje t część audytu SEO zajmuje się czynnikami zewnętrznymi mającymi wpływ na ranking i widoczność serwisu w sieci. Główny nacisk kładzie się na to czy witryna posiada już linki zwrotne a jeżeli posiada takowe to sprawdza się ich ilość oraz jakość. Dodatkowo sprawdza się czy i w jaki sposób audytowana pod kątem SEO strona jest obecna w serwisach społecznościowych. Jeżeli jest to świeża strona bez żadnych linków przydatny jest audyt SEO konkurencji.

Audyt SEO konkurencji.

Ta część audytu wymaga już sporego doświadczenia i umiejętności bo o ile z łatwością można przeanalizować czynniki „on site” (wewnętrzne) o tyle trudno czasami jest znaleźć i przeanalizować wszystkie sygnały z zewnątrz (zwłaszcza linki zwrotne) płynące do analizowanej strony. Jest to spowodowane tym, że firmy SEO potrafią ukryć zdecydowaną większość sygnałów zewnętrznych przed robotami narzędzi jakimi można to sprawdzić. Jednakże wysokiej klasy specjalista i z tym sobie da radę.

Wdrożenie audytu SEO

Marzeniem każdego SEO świadczącego usługi jest 100% wdrożenie wszystkich. Z własnego ponad 17nasto letniego doświadczenia zdaje sobie sprawę, że całkowite wdrożenie wszystkich wskazówek optymalizacyjnych jest niemożliwe. Trzeba w większości przypadków iść na kompromis i wskazówki optymalizacyjne sobie a życie sobie. W takich przypadkach specjalista wybiera te najistotniejsze mające najlepsze przełożenie na wyniki oraz uwzględnia to w opracowaniu działań zewnętrznych.

Darmowy audyt SEO

Często spotykamy oferty darmowych audytów SEO, takie oferty są praktycznie li tylko działaniem marketingowym opierającym się na przedstawieniu suchych danych otrzymanych z wyników badania różnego rodzaju automatami pomocnymi w pozyskiwaniu danych przydatnych do audytu SEO. W przypadku zainteresowania klienta firma przedstawia już ofertę kompletnego/częściowego audytu, oczywiście z podaną już ceną.

Wykonaj sam audyt SEO”

W sieci dosyć często można spotkać, czy to witryny, czy to natchnionych kołczów SEO-MLM zachęcających do zrobienia audytu seo „własnoręcznie” (o ile się wykupi kurs online). Przeważająca część witryn udostępnia odpłatnie online narzędzia które potrafią zgromadzić podstawowe dane (w wersji płatnej oczywiście więcej tych danych) z których oczywiście można skorzystać samodzielnie i otrzymać prostą ich interpretacje. Jednak dalej pozostają to tylko suche dane, które trzeba odpowiednio zinterpretować, oraz na podstawie tych interpretacji opracować wskazówki do wdrożenia audytu SEO.

Cena audytu SEO

Ceny audytów są zróżnicowane od kilkuset złotych za SEO audyt z podstawowymi danymi, do kilku/kilkunastu tysięcy za audyty zawierające kompletne wskazówki optymalizacyjne, konkretne opracowane wdrożenia wraz z analizą konkurencji oraz opracowaną strategią SEO do wdrożenia.

FAQ audytu SEO

W mojej opinii tak zwany „darmowy audyt SEO” tak naprawdę niewiele da. Profesjonalny audyt SEO to kilka / kilkanaście godzin pracy specjalisty SEO który musi przeanalizować dane z kilku narzędzi a co ważniejsze mieć spore doświadczenie, które pozwoli mu na opracowanie skutecznych wskazówek które zaowocują wzrostem widoczności witryny dla konwertujących fraz.

Tak, z całą pewnością będzie to opłacalne, zwłaszcza jeżeli wdroży się wszystkie wskazówki i wytyczne zawarte w audycie.

Warte są tyle, ile wart jest specjalista który analizuje wyniki z nich otrzymane i na ich podstawie przygotuje wytyczne do wprowadzenia.

Zapytać o opinię  danej firmy/specjalisty na forach branżowych, np. Forum Pozycjonowania i Optymalizacji, lub na grupach branżowych związanych z SEO na Facebooku, następnie z wytypowanych po rozmowie wybrać tę, która najobszerniej wyjaśni problematykę optymalizacji, i będzie miała jak najmniej do „ukrycia”. Z całą pewnością należy unikać takiej która będzie się zasłaniała „know how”.