(aktualizacja 05.03.2021)

Jak wybrać firmę pozycjonującą ? Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze firmy / agencji SEO?

Jak wybrać dobrą agencję SEO ?

Jak wybrać najwłaściwszą ofertę firmypozycjonującej / świadczącej usługi SEO ? Najbardziej polecałbym kontakt bezpośredni w formie rozmowy w czasie której każda profesjonalna agencja udzieli Wam odpowiedzi na nurtujące Was wątpliwości. W czasie rozmowy zasada im kto ma mniej do ukrycia, tym bardziej jest wiarygodny sprawdzi się w 100%.

Na podstawowe pytanie „jak wybrać firmę która wypozycjonuje nam stronę internetową” powinny Wam pomóc poniższe pytania, które można zadać firmie pozycjonującej w czasie wstępnych negocjacji aby zweryfikowć jej rzetelność. Mam nadzieję, że to pozwoli Wam wybrać najlepszą firmę zajmującą sie rzetelnym pozycjonowaniem stron internetowych .

10 pytań jakie powinniście zadać firmie pozycjonującej / agencji SEO

1. Czy pozycjonowanie będzie skuteczne dla mojej strony ??

– pytanie z gatunku przewrotnych bo nikt nie może zagwarantować w pełni bezpiecznego i 100% skutecznego procesu pozycjonowania witryny, pozycjonowanie (skuteczne) polega na optymalizacji witryny pozycjonowanej i umiejętnym umieszczaniu linków prowadzących do niej, spełniających odpowiednie parametry. Dodatkowo wszystko jest zależne od ciągle mutującego algorytmu zewnętrznej firmy – Google. Także jedyne gwarancje jakie może udzielić firma pozycjonująca to gwarancje rzetelnego wykonania usługi w oparciu o wieloletnie doświadczenie i posiadaną wiedzę.

2. Czy firma daje gwarancje osiągnięcia i utrzymania pozycji ??

– pytanie niejako związane z pytaniem pierwszym i w związku z tym jeżeli usłyszycie , że firma daje „gwarancje pozycji” to radzę omijać taką firmę szerokim łukiem… Nikt przy zdrowych zmysłach nie daje gwarancji na coś, co jest praktycznie uzależnione od „widzimisię” niezależnego podmiotu zewnętrznego …

3. Jakie metody pozycjonowania stosuje firma SEO ??

– Rzetelna firma pozycjonująca strony nie powinna mieć nic do ukrycia i na pewno z chęcią Wam wyjaśni na czym polega ten proces oraz jak on przebiega w rzeczywistości, czy jest bezpieczny, jakie metody stosuje i co robi w celu zminimalizowania ryzyka związanego z pozycjonowaniem. Jedno jest pewne – jeżeli firma zapewnia, że pozycjonuje całkowicie zgodnie ze wskazówkami Google to powinna się Wam „włączyć czerwona lampka” …

4. Czy firma gwarantuje poufność informacji ??

– Poufność informacji dotyczących pozycjonowania jest moim zdaniem dosyć ważną kwestią wobec ostatnich coraz częstszych prób szkodzenia konkurencji za pomocą nieetycznych „zagrywek”. Należy pamiętać, że w kategoriach pozycjonowania mocno konkurencyjnych praktycznie każda strona w TOP 10 stoi w sprzeczności z wskazówkami Google mówiącymi o sposobach pozyskiwania linków.Chyba też nie muszę wspominać, że całkowicie niepotrzebnym jest informowanie konkurencji o podejmowanych działaniach SEO ?

5. W jaki sposób firma SEO dobiera (jeżeli wogóle dobiera) słowa i frazy kluczowe ??

– kwestie właściwego doboru fraz kluczowych opisałem już wcześniej tutaj na przykładzie poznańskiej firmy która wykorzystywała nieznajomość tematu doboru fraz. Jak ważna jest to kwestia opisałem w innym miejscu. Wystarczy tylko wspomnieć, że jest to najważniejsza kwestia w pozycjonowaniu stron i rzetelna agencja SEO powinna wam dobraż słowa i frazy kluczowe dzięki którym wzrośnie odwiedzalność strony oraz konwersja w postaci zwiększenia sprzedaży towarów czy usług.

6. Czy firma udostępnia wzór umowy i czy można liczyć na możliwość podpisania indywidualnej umowy ??

– wiele firm stosuje sztywne umowy nie pozwalając na modyfikację żadnego z paragrafów (uważam to za niekorzystne dla klienta) – umowa jest najważniejszym elementem współpracy i powinno sie w niej zwracać szczególną uwagę na czas jej trwania, możliwość wypowiedzenia oraz wzajemne zobowiązania. Każdy punkt budzący wątpliwości powinien być jasno zinterpretowany przez firmę pozycjonującą i najbezpieczniej dla klienta będzie jeżeli agencja SEO zrobi to na piśmie.

7. Czy firma pozycjonująca optymalizuje serwis internetowy i w jaki sposób to robi ??

– rzetelna firma SEO nie ogranicza się tylko do zmiany metatagów „title” czy „description” – to nie jest optymalizacja, to są działania „kosmetyczne” pozorne, prawdziwa optymalizacja polega na odpowiedniej modyfikacji struktury wewnętrznej serwiu z uwzględnieniem takich parametrów jak: linkowanie wewnętrzne, modyfikacja treści, optymalizacja grafiki oraz wielu innych elementów . Wszystkie te działania powinny być skorelowane ściśle ze słowami/frazami kluczowymi.

8. W jaki sposób naliczane są opłaty ??

– na naszym rynku istnieje kilka różnych sposobów rozliczania się i każdy z nich może być dobry, oczywiście pod warunkiem, że daje korzyści obu stronom. Jednakże kwestię opłat należy uwzględnić bardzo precyzyjnie w umowie.

9. Czy w trakcie umowy można modyfikować umowę ??

– punkt ten jest ważny z tego powodu iż może zachodzić prawdopodobieństwo zmiany fraz, słów kluczowych które wytypowane na początku nie sprawdziły się czy też firma pozycjonująca zaproponowała inne po których spodziewa się większych konwersji, dobra i rzetelna firma SEO powinna sie bez problemu na coś takiego zgodzić.

10. Czy w przypadku pojawienia się problemów w postaci spadku pozycji firma podejmie jakieś działania i jakiego rodzaju to będą działania ??

– nie można wykluczyć, że w trakcie modyfikacji algorytmu witryna pozycjonowana może spaść w wynikach na skutek tychże modyfikacji i w takim przypadku powinny być jasno określone działania które powinna podjąć firma SEO wspólnie z właścicielem pozycjonowanego serwisu. Rzetelna firma pozycjonująca z całą pewnością przedstawi rozwiązania i scenariusze działania które powinny zapobiegać tego rodzaju niespodziankom

Powyższe pytania (z podpowiedziami) zadane w trakcie rozmowy weryfikacyjnej z całą pewnością pomogą w wyborze odpowiedniej i rzetelnej firmy pozycjonującej / agencji SEO

Czym kierować się przy wyborze firmy pozycjonującej /agencji SEO

Zabrzmi to może trochę trywialnie, ale podkreślę jeszcze raz: należy uważać przede wszystkim na następujące rzeczy:

  • kruczki prawne w umowie

  • jasne i rzetelne przedstawienie usługi

  • wyczerpujące wyjaśnienie wszelkich wątpliwości jakie się pojawią w związku z usługą.

FAQ – Jak wybrać firmę pozycjonującą / agencję SEO

Jeżeli za wzrostem widoczności idzie proporcjonalny wzrost ilości odwiedzin z wyników wyszukiwania to jak najbardziej. Niestety często firmy pozycjonujące stosują „trick marketingowy” w postaci wykresu wzrostu widoczności co nie jest równoznaczne ze wzrostem ilości odwiedzin dla fraz którymi będziemy zainteresowani.

Odpowiem brutalnie i jasno: uciekać od niej jak najprędzej.

Czasami firmy w przypadku kompleksowego świadczenia usługi SEO muszą wykonać szereg czasochłonnych i wymagających inwestycji wstępnych działań. Jednakże w takim przypadku powinny przedstawić na piśmie kosztorys tych działań. Należy pamiętać, że w pełni zauważalne korzyści z działania firmy pozycjonującej pojawiają się najwcześniej po dwóch trzech miesiącach działań a w niektórych przypadkach na topowe pozycje fraz o dużej konkurencyjności można czekać i dwa , trzy lata. Natomiast jak już wcześniej wspomniałem: jeżeli agencja SEO nie przedstawiła kosztorysu inwestycji, a kary stosuje w umowie trwającej dwa lata to też radze unikać takiej firmy.

W przypadku umowy abonamentowej, jeżeli w umowie jest zawarty rozsądny okres wypowiedzenia w przypadku braku efektów, no to osobiście nie widzę przeszkód. Brak efektów skutkuje wypowiedzeniem.

Charakterystykę działań SEO „od efektów” opisałem w artykule pozycjonowanie za efekt – także w przypadku kompleksowej usługi pozycjonowania sugerowałbym wybór rzetelnej agencji SEO z płatnościami w systemie abonamentowym z dobrze sformułowaną umową zapewniającą korzyści obu stronom.