Pozycjonowanie za efekt – jak to jest naprawdę

W czasie moich 17 lat spędzonych przy SEO (rany ale szybko to zleciało) wielokrotnie spotykałem się z pytaniem: „czy pozycjonuje pan za efekt”, moja odpowiedź zawsze brzmiała „niestety nie”. Proszę mnie dobrze zrozumieć, nikomu w tym artykule nie usiłuję narzucać sposobu rozliczeń za jego pracę ani też ingerować w w umowy, w tym artykule po prostu postaram się przybliżyć Wam zagadnienie pozycjonowania za efekt.

Jak przebiega sam proces pozycjonowania.

Pozycjonowanie (SEO) nie jest niczym magicznym (wiem, dałem duży minus do lansu niektórym seowcom) jest to żmudna praca wymagająca wiedzy, doświadczenia, zdolności analitycznych i systematyczności. Skuteczne pozycjonowanie (obojętnie czy jest to pozycjonowanie za efekt czy abonamentowe) można wstępnie podzielić na dwie części: działania na stronie i działania na zewnątrz. Działania wykonywane na stronie to optymalizacja techniczna witryny oraz optymalizacja treści znajdujących się na witrynie. Jest to badanie fraz i słów kluczowych dla których witryna ma się znaleźć wysoko w wynikach wyszukiwań uwzględniające intencyjność użytkownika. Implementacja opracowanych optymalnych treści na stronie. Działania techniczne to: optymalizacja metatagów, wyświetlanych grafik, nawigacji wewnętrznej, prędkości ładowania się strony w urządzeniach mobilnych, oraz (coraz ważniejsza) optymalizacja UX .

Działania zewnętrzne polegają na analizie konkurencji (co jest przydatne w określeniu kosztów jak i wyborze rodzaju działań na zewnątrz) oraz na tzw „link buildingu” czyli pozyskiwaniu aktywnych odnośników (w różnej formie) prowadzących do witryny.

To tak w dużym skrócie można by było powiedzieć o SEO. Jeszcze raz chciałbym podkreślić, że cały czas mówimy o rzetelnie wykonanej usłudze która powinna być niezależna od formy płatności za nią czyli tyle samo pracy i środków należy przeznaczyć na pozycjonowanie za efekt jak i pozycjonowanie abonamentowe.

Koszty skutecznego pozycjonowania

Skoro wiemy mniej więcej jak przebiega i na czym polega proces pozycjonowania to teraz należy wspomnieć o kosztach tej całej usługi. Kosztach które ponosi agencja czy freelancer niezależnie czy pozycjonuje się za efekt czy abonamentowo.

Godzina pracy ogarniętego (czyt znającego się na swoim fachu) SEO-wca zaczyna się od 100zł w górę

Koszt pozyskania jednego aktywnego odnośnika (dobrej jakości) od 50 zł w górę do kilku tys złotych

Koszt napisania jednego sensownego/dobrej jakości artykułu w celu pozyskania linka – od 140 zł w górę. Przyjąłem cenę min 25 zł za 1000 ZZS (znaków ze spacjami) bez reaserchu tematycznego.

Tak przedstawiają się koszty jednostkowe, jeżeli zaś mamy mówić to kosztach całościowych to niezależnie czy jest to za pozycje / za efekt czy na abonament to im większa konkurencja w internecie tym większe będą koszty działań podejmowanych na zewnątrz, bo będziemy potrzebować więcej treści do publikacji oraz będą potrzebne lepszej jakości miejsca do publikacji jak i większa ich ilość.

Co to jest pozycjonowanie za efekt

Pozycjonowanie za efekt jest to usługa SEO, w której płatności za nią dokonuje się w momencie osiągnięcia pozycji (w przedziałach 1-10, 1-5, 1-3)** witryny w wynikach zapytań wyszukiwarki, dla wcześniej uzgodnionych fraz przez obie strony umowy.
** – wymieniłem najpopularniejsze przedziały fraz stosowane w umowach pozycjonowania za efekt (od pozycji)

Zalety pozycjonowania za efekt

Największą zaletą pozycjonowania od efektu jest to, że płatności dokonuje się po uzyskaniu zakładanych pozycji strony, uzgodnionych wcześniej i określonych w umowie pozycjonowania od pozycji / efektu. Kolejną jest fakt, że w przypadku niekonkurencyjnych / niszowych fraz lokalnych to działa, natomiast zupełnie inną kwestią będzie opłacalność ;).

Wady pozycjonowania za efekt

Realne i wysokie niebezpieczeństwo, że firma pozycjonująca za efekt wprowadzi do umowy frazy i słowa kluczowe o niskiej konkurencyjności a co za tym idzie nie dających zleceniodawcy wejść na jego witrynę a tym bardziej spodziewanych konwersji w postaci czy to zakupu produktu czy też zamówienia usługi. Firmie SEO zależy na jak najszybszym osiągnięciu zysku a ponieważ frazy i słowa cechujące się dużą konkurencyjnością wymagają sporych nakładów finansowych oraz czasu firma pozycjonująca za efekt je pomija i skupia się na tych łatwiejszych które może wcześniej monetyzować.

Kolejną wadą jest skupienie się ograniczonej ilości fraz i słów kluczowych a co za tym idzie ograniczeniu ogólnej widoczności całej witryny. W praktyce okazuje się, że w trakcie zwiększania widoczności witryny w wynikach zapytań pojawiają się niszowe frazy i słowa kluczowe które cechują się dużą konwersją.

Następną wadą, no może nie tyle wadą co argumentem na to, że pozycjonowanie od efektu / od pozycji się nie uda, jest konieczność zainwestowania czasami kilku tys złotych miesięcznie (w przypadku fraz i słów kluczowych o dużej konkurencyjności) przeznaczonych na bieżące analizy/reaserch z wykorzystaniem, nie ukrywajmy dosyć czasami kosztownych narzędzi, oraz na stworzenie publikacji czy pozyskanie miejsc do publikacji. Wiąze się to też z kosztami pracy SEO-wca (patrz wyżej o kosztach SEO) który musi nadzorować projekt.

Należy również wspomnieć o straconym czasie co też jest wymierną stratą, gdyż w zdecydowanej większości pozycjonowania za efekt potem należy wszystko zaczynać od nowa i jak to mówią sprzątać po poprzednikach.

Należy też pamiętać, że niektóre firmy wpisują w umowy frazy i słowa kluczowe dla których witryna jest już widoczna w określonych w umowie widełkach pozycji wykorzystując niewiedzę klienta.

Małe podsumowanie kwestii pozycjonowania od efektu/pozycji

Nie jest moim zadaniem zniechęcenie/zachęcenie kogokolwiek do usługi pozycjonowania za efekt, na podstawie przedstawionych informacji każdy może sobie podjąć sam decyzję. Starałem się wykazać wady i zalety tej formy umowy na pozycjonowanie, która moim zdaniem, rzadko bo rzadko, ale jest możliwa do zrealizowania pomyślnie pod warunkiem uczciwego podejścia ze strony firmy SEO. No i podobno mamy wolność gospodarczą także każdy może zawierać umowy jakie mu pasują. Należy pamiętać jednakże , że pozycjonowanie (SEO) jest procesem ciągłym wymagającym stałych działań rozłożonych w czasie i w związku z coraz większą konkurencją jest to proces coraz bardziej rozciągnięty w czasie, aby to unaocznić przedstawiam efekty naszej pracy z dwoma średniej wielkości klientami obrazujące efekty pracy SEO w przedziale czasowym. W przypadku jednego z nich gdybym pozycjonował od efektu „Top 10” i brałbym złotówkę od frazy to wychodziło by ok 30 tys/mies ;), w przypadku innego, nie uwzględnionego w sreeenach za sam „TOP10” klient musiałby płacić sześciocyfrową sumkę ;).

efekty pozycjonowania

efekty pozycjonowania

 

FAQ pozycjonowania za efekt

Tak, jak już napisałem w artykule w przypadku niszowych fraz czy fraz lokalnych nie obłożonych dużą konkurencyjnością, osiągnięcie zakładanych efektów jak najbardziej jest możliwe

Efekty pozycjonowania w postaci osiągnięcia zakładanych pozycji przychodzą po pewnym czasie, czas uzależniony jest od stopnia optymalizacji witryny, ilości/jakości pozyskanych aktywnych odnośników, a przede wszystkim od stopnia konkurencyjności danej frazy czy danego słowa kluczowego. Czasami jest to miesiąc, a czasami minimum rok, czy też nawet dwa lata i więcej.

100% gwarancji na pozycjonowanie nie da żaden specjalista z branży SEO i obojętny jest tutaj system rozliczeń, czy to od pozycji czy abonamentowo. Po prostu SEO to jest jakby gra w piłkę nożną z Google na ich polu minowym, na którym codziennie mogą sobie zmieniać rozstaw min.

Najważniejszą rzeczą w usłudze SEO czyli pozycjonowaniu jest właściwy dobór fraz i słów kluczowych dla których witryna ma być widoczna w wynikach wyszukiwań, za którymi powinien iść efekt w postaci konwersji, jest to niezależne od wybranego rodzaju płatności.

Efektem SEO jest wzrost liczby odwiedzin następujący dzięki zwiększeniu widoczności konwertujących fraz i słów kluczowych, najlepszym zaś sprawdzeniem jest wzrost liczby zamówień, sprzedaży pochodzący z ruchu przychodzącego z wyszukiwarki. Sprawdzamy to za pomocą dwóch bezpłatnych narzędzi oferowanych przez Google czyli Panel Google dla webmasterów (GSC) oraz Google Analitics.