umowy-seoNo właśnie, co jest najważniejsze w polskim SEO czyli pozycjonowaniu stron ??? Okazuje się, że nie osiągnięte wyniki czy też ich brak, nie linki (aktywne odnośniki prowadzące do stron internetowych) ani też optymalizacja witryny internetowej.

Jak pokazuje doświadczenie najważniejsze w SEO są …. UMOWY , tak proszę sz. Państwa , najważniejsze są umowy a raczej to czy są w nich kruczki czy też ich brak.
Klasyką w temacie może być casus firmy Procreate z Poznania opisany w internetowym wydaniu Pulsu Biznesu (info tutaj) . Opisane są tam skutki tzw. „nieczytania umów” – dlatego też postanowiłem ogólnie przybliżyć Wam klienci na SEO na co warto zwrócić uwagę w umowach i co moim zdaniem warto wyjaśnić (koniecznie na piśmie) z firmą SEO lub warto umowę zmodyfikować

Umowa „drobnym druczkiem” – jeżeli w umowie mamy dużo tekstu zapisanego drobnym druczkiem to od razu powinna się włączać żółta lampka ostrzegawcza 😉

Okres wypowiedzenia – no tutaj należy zwrócić szczególną uwagę na te kwestię, uczciwa firma nie robi z tym problemów, nieuczciwe dają nawet 16 miesięcy terminu wypowiedzenia, tak dobrze przeczytaliście słownie szesnaście miesięcy okres wypowiedzenia …

Forma raportowania – tutaj jest prosto jak drut – uczciwa firma z całą pewnością nie będzie miała nic do ukrycia i przedstawi wszystkie podjęte działania przekazując (oczywiście tylko dla swojego klienta i to z zachowaniem NDA) spis wszystkich „miejscówek” na przykład . Nieuczciwa w stosunku do klienta z całą pewnością będzie się zasłaniać tajemnicą „know how” 😉

Sprawdzanie „pozycji” – tutaj najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie zewnętrznych narzędzi do monitorowania wzrostów (lub spadków) pozycji dla fraz 

Wyznaczanie fraz i słów kluczowych – w tym temacie powinno to być poparte wynikami badań średniej miesięcznej ilości występujących zapytań dla określonych wcześniej fraz i słów kluczowych (najlepiej badań narzędziami Google) no i co najważniejsze mają to być dokładnie te wyznaczone frazy / słowa w dopasowaniu szczegółowym , czyli takim jakim rzeczywiście zapytania te są wpisywane w pasku wyszukiwań.

Możliwość renegocjacji (zmian fraz i słów kluczowych) umowy. Dosyć ważny detal bo pomimo zapewnień firmy SEO może się zdarzyć, że po prostu wyznaczonych fraz nikt nie wpisuje i pomimo wysokich pozycji brak jest odwiedzających witrynę klienta , już nie mówiąc o konwersji płynącej z odwiedzin.

To mniej więcej są najważniejsze sprawy dotyczące umów i pamiętajcie o tym , że po podpisaniu umowy macie ….. Pozamiatane 😉 . Dlatego ważnym jest aby uzgodnienia dotyczące wszelkich jej punktów omówić dokładnie z firmą i najlepiej w formie pisemnej.

Krzysztof Ziółkowski