Jedną z ważniejszych rzeczy które powinniśmy brać pod uwagę jest właściwy dobór fraz i słów kluczowych dla których optymalizujemy naszą stronę internetową. Bierzemy pod uwagę ilość zapytań dla fraz związanych z tematyką witryny. Powstaje pytanie jak się ma ilość zapytań do ilości rzeczywistych odwiedzin – stosunek ten odzwierciedla wskaźnik nazywany w skrócie CTR (z angielska Click Through Rate) po polsku „współczynnik klikalności”.

Na ten wskaźnik ma wpływ wiele czynników wyświetlanych na stronie wyników zapytań, takich jak:

  • pozycja witryny
  • atrakcyjność zaindeksowanego tytułu i opisu
  • ilość wyświetlanych reklam
  • obecność snippetów (tzw opisów rozszerzonych)
  • wyświetlanie grafik w wynikach zapytań
  • wyświetlanie „wyników sponsorowanych” – „Zakupy Google”
  • oraz innych usług Gogle wyświetlanych z racji tego, że wyszukiwarka jest „ich podwórkiem” . 

Mając to wszystko na uwadze postanowiłem sprawdzić na jaką ilość odwiedzin można liczyć z pierwszej strony wyników wyszukiwań i przebadać średni CTR dla trzech przypadków / sposobów w jakie to korpogoogle serwuje wyniki zapytań na pierwszej stronie – czyli TOP 10.

W badaniu posłużyłem się danymi z około 60 witryn z różnych branż, zarówno komercyjnych (stron firmowych) jak i niekomercyjnych czyli stron hobbystycznych / serwisów prywatnych. Metodologia była prosta – wyciągałem średni CTR z tych witryn dla pozycji od 1 do 10 . Dodatkowo przebadałem wpływ takich czynników jak wyświetlanie się opisów rozszerzonych (snippetów – zarówno „ocen” jaki i „author” oraz „recipe”)dla grupy stron gdzie były te snippety zaimplementowane , a co najważniejsze wyświetlały się w wynikach, jak i zbadałem wpływ wprowadzenia przez korpogoogle „linków sponsorowanych” czyli wyniki wyszukiwania w zakupach Google … Dane uzyskałem z Google Webmaster Tools gdzie można sprawdzić CTR dla fraz w porównaniu z pozycją danej frazy.
No to teraz do rzeczy – czyli na ile odwiedzin można liczyć znajdując się na pierwszej stronie wyników wyszukiwań w Google :

 

Średni CTR dla pierwszej strony , z wyświetlanymi obrazkami oraz reklamami

ctr dla top 10

ctr dla top 10

 CTR pierwszej strony wyników dla serwisu z zaimplementowanymi opisami rozszerzonymi

CTR dla snippetów

CTR dla snippetów

 CTR TOP 10 przy serwowaniu „zakupów Google”

CTR przy zakupach google

CTR przy zakupach Google

Krzysztof Ziółkowski