Spis treści
Kilka rad dla potencjalnego klienta pozycjonowania stron.
Dzisiaj będzie trochę może nie w temacie jak wybrać firmę zajmującą się pozycjonowaniem stron, ale na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy, której chce się powierzyć pozycjonowanie lub SEO swojej witryny internetowej. Wobec coraz większej (jak się okazuje) ilości firm oferujących usługi SEO czy pozycjonowania stron wykorzystujących niewiedzę klientów i niestety nieuczciwie podchodzących do relacji biznesowych, postanowiłem opracować „mini poradnik” pozwalający ograniczyć do minimum możliwość oszukania przez firmę oferującą usługę SEO / pozycjonowania strony.
Szanowny kliencie chcący skorzystać z usług SEO, oto kilka rzeczy na które musisz zwrócić uwagę oraz garść porad z których skorzystanie z całą pewnością Ci się opłaci.
1. Nie śpiesz się,
zwracaj baczną uwagę na wszelkiego rodzaju „promocje” , „darmowe okresy” i inne marketingowe haczyki stosowane przez firmy. Gwarantuję Ci, że cena zawsze będzie ta sama i nie ma sensu słuchać bzdur o tym, że promocja kończy się za 24 h lub obowiązuje „tylko dzisiaj”. Grzecznie podziękuj takiej firmie bo ważnej decyzji nikt nigdy nie podejmuje pod presją czasu i kilka dni poświęconych na szczegółowe wyjaśnienie specyfiki usług nikogo nie zbawi a wręcz przeciwnie pozwoli uniknąć Tobie kliencie wysoce prawdopodobnych kłopotów w przyszłości.
2. Uważnie czytaj umowę
Jeżeli otrzymałeś propozycję umowy, uważnie ją przeczytaj i poproś o wyjaśnienie problematycznych jej punktów , koniecznie wyjaśnienie w formie pozwalającej Tobie na udokumentowanie i ich zachowanie, w przypadku gdy pojawią się niezgodności. Pamiętaj wszelkie niejasności wyjaśniaj „NA PIŚMIE” bo w przypadku (odpukać) rozstrzygania sporu na drodze prawnej, żaden sąd nie da Tobie wiary, że „konsultant mi to obiecał przez telefon”. Zapalaj „czerwoną lampkę” przy długich umowach spisywanych drobnym drukiem , szukaj kar umownych i unikaj takich umów w których praktycznie nie masz możliwości ich wypowiedzenia w przypadku nie wywiązywania się ze zobowiązań przez firmę.
3. Jeżeli firma oferuje opłaty i rozliczenia „za pozycje” od fraz czy słów kluczowych to:
poproś o przedstawienie przybliżonej ilości miesięcznej spodziewanych zapytań dla tych fraz / słów kluczowych składanych w wyszukiwarce Google.pl. Pamiętaj o tym aby firma dostarczyła Tobie te dane prosto od samego źródła czyli darmowego narzędzia Google które nazywa się „Planner”. Koniecznie zarządaj zrzutu ekranowego (dla własnego bezpieczeństwa) i pamiętaj o tym, że nawet w przypadku osiągnięcia pozycji w TOPach dla tych fraz, ilość realnych wejść na stronę będzie będzie znacznie niższa od prognozowanych. Dodatkowo zażądaj dokładnego i precyzyjnego określenia w jakiego rodzaju wynikach będą sprawdzane pozycje, aby nie było tak, (jak się czesto zdarza) że firma przedstawiła Tobie wyniki spersonalizowane albo wyniki lokalne oszukując na rzeczywistych pozycjach.
4. W przypadku pozycjonowania / SEO oferowanego w rozliczeniu miesięcznym pamiętaj o tym:
aby w umowie zawrzeć sprecyzowany i uszczególniony spis działań do których zobowiązuje się firma, no i poproś o stały miesięczny raport z przykładami podjętych przez firmę działań.
5. Zawrzyj w umowie z firmą paragraf który
zagwarantuje Tobie dostęp do monitoringu pozycji Twojej witryny dla wcześniej wytypowanych fraz, z których spodziewasz się dużej ilości wejść klientów zainteresowanych ofertą Twojej strony. Jeżeli firma nie udostępnia takowych narzędzi , skorzystaj z bezpłatnych oferowanych przez Google. Pamiętaj o tym aby wszelkie raporty czy monitoring pozycji dla fraz i słów kluczowych był dostarczany z niezależnego od firmy oferującej SEO/pozycjonowanie źródła. Pozwoli to uniknąć obustronnych pretensji w razie rozbieżności w wynikach, nie pozwalaj na żadne „autorskie rozwiązania” czy zrzuty ekranowe (są łatwe do zmanipulowania) . Patrz punkt 3.
6. Omijaj szerokim łukiem firmy które „gwarantują pozycje” oraz
gwarantują „pozycje w ciągu kilku dni”, jak i tych co unikają jak ognia „niewygodnych pytań” dotyczących sposobu wykonania usługi, zasłaniając się jedynym na świecie „know how” . Zapamiętaj raz na zawsze, że im więcej tajemnic ma przed Tobą firma zajmująca się pozycjonowaniem stron / SEO tym szerszym łukiem ją omijaj, usługa ta, tak naprawdę nie jest żadnymi „czarami” i jej jakość nie polega na „posiadaniu wiedzy tajemnej” niedostępnej innym ale na rzeczowym podejściu do tematu oraz uczciwym wyjaśnieniu klientowi jej specyfiki jak i na żmudnej pracy.
Powodem dla którego „popełniłem” powyższe jest kolejna firma która dołączyła do „zaszczytnego” grona firm wykorzystujących nieświadomość i nieznajomość branży SEO i pozycjonowania stron. Link do reportażu poniżej.
Nieuczciwa firma z Jeleniej Góry
Krzysztof Ziółkowski
Dobry i rzeczowy artykuł, znając życie jeleni od niego nie ubędzie ale może uda się niektórym otworzyć oczy.
Widać, że to firma nastawiona na wyłudzanie skoro nagle takie kwoty z kosmosu zażądali. Niestety, ale umowy trzeba czytać przed podpisaniem.
Fajny art, temat pomimo, że wraca non stop to klientów nabitych w butelkę jest sporo. Z drugiej jednak strony warto byłoby napisać od drugiej strony – jak zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem.
Dlatego dobrym wyjściem jest abonament miesięczny + prowizja za wyniki. Abonament by pokryć koszty związane z pozycjonowaniem, a prowizja jako wynagrodzenie za efektywną pracę 🙂
Zgadzam się z Dawidem – abonament + KPI to bardzo fajne rozwiązanie, które spotykam coraz częściej.
A może nie prowizja za wyniki tylko prowizja od sprzedaży w przypadku sklepu online ? SEOwiec sam się będzie starał, bo im lepiej wykona tym więcej zarobi?