Spis treści
Kilka rad dla potencjalnego klienta pozycjonowania stron.

Szanowny kliencie chcący skorzystać z usług SEO, oto kilka rzeczy na które musisz zwrócić uwagę oraz garść porad z których skorzystanie z całą pewnością Ci się opłaci.
1. Nie śpiesz się,
zwracaj baczną uwagę na wszelkiego rodzaju „promocje” , „darmowe okresy” i inne marketingowe haczyki stosowane przez firmy. Gwarantuję Ci, że cena zawsze będzie ta sama i nie ma sensu słuchać bzdur o tym, że promocja kończy się za 24 h lub obowiązuje „tylko dzisiaj”. Grzecznie podziękuj takiej firmie bo ważnej decyzji nikt nigdy nie podejmuje pod presją czasu i kilka dni poświęconych na szczegółowe wyjaśnienie specyfiki usług nikogo nie zbawi a wręcz przeciwnie pozwoli uniknąć Tobie kliencie wysoce prawdopodobnych kłopotów w przyszłości.
2. Uważnie czytaj umowę
Jeżeli otrzymałeś propozycję umowy, uważnie ją przeczytaj i poproś o wyjaśnienie problematycznych jej punktów , koniecznie wyjaśnienie w formie pozwalającej Tobie na udokumentowanie i ich zachowanie, w przypadku gdy pojawią się niezgodności. Pamiętaj wszelkie niejasności wyjaśniaj „NA PIŚMIE” bo w przypadku (odpukać) rozstrzygania sporu na drodze prawnej, żaden sąd nie da Tobie wiary, że „konsultant mi to obiecał przez telefon”. Zapalaj „czerwoną lampkę” przy długich umowach spisywanych drobnym drukiem , szukaj kar umownych i unikaj takich umów w których praktycznie nie masz możliwości ich wypowiedzenia w przypadku nie wywiązywania się ze zobowiązań przez firmę.
3. Jeżeli firma oferuje opłaty i rozliczenia „za pozycje” od fraz czy słów kluczowych to:
poproś o przedstawienie przybliżonej ilości miesięcznej spodziewanych zapytań dla tych fraz / słów kluczowych składanych w wyszukiwarce Google.pl. Pamiętaj o tym aby firma dostarczyła Tobie te dane prosto od samego źródła czyli darmowego narzędzia Google które nazywa się „Planner”. Koniecznie zarządaj zrzutu ekranowego (dla własnego bezpieczeństwa) i pamiętaj o tym, że nawet w przypadku osiągnięcia pozycji w TOPach dla tych fraz, ilość realnych wejść na stronę będzie będzie znacznie niższa od prognozowanych. Dodatkowo zażądaj dokładnego i precyzyjnego określenia w jakiego rodzaju wynikach będą sprawdzane pozycje, aby nie było tak, (jak się czesto zdarza) że firma przedstawiła Tobie wyniki spersonalizowane albo wyniki lokalne oszukując na rzeczywistych pozycjach.
4. W przypadku pozycjonowania / SEO oferowanego w rozliczeniu miesięcznym pamiętaj o tym:
aby w umowie zawrzeć sprecyzowany i uszczególniony spis działań do których zobowiązuje się firma, no i poproś o stały miesięczny raport z przykładami podjętych przez firmę działań.
5. Zawrzyj w umowie z firmą paragraf który
zagwarantuje Tobie dostęp do monitoringu pozycji Twojej witryny dla wcześniej wytypowanych fraz, z których spodziewasz się dużej ilości wejść klientów zainteresowanych ofertą Twojej strony. Jeżeli firma nie udostępnia takowych narzędzi , skorzystaj z bezpłatnych oferowanych przez Google. Pamiętaj o tym aby wszelkie raporty czy monitoring pozycji dla fraz i słów kluczowych był dostarczany z niezależnego od firmy oferującej SEO/pozycjonowanie źródła. Pozwoli to uniknąć obustronnych pretensji w razie rozbieżności w wynikach, nie pozwalaj na żadne „autorskie rozwiązania” czy zrzuty ekranowe (są łatwe do zmanipulowania) . Patrz punkt 3.
6. Omijaj szerokim łukiem firmy które „gwarantują pozycje” oraz
gwarantują „pozycje w ciągu kilku dni”, jak i tych co unikają jak ognia „niewygodnych pytań” dotyczących sposobu wykonania usługi, zasłaniając się jedynym na świecie „know how” . Zapamiętaj raz na zawsze, że im więcej tajemnic ma przed Tobą firma zajmująca się pozycjonowaniem stron / SEO tym szerszym łukiem ją omijaj, usługa ta, tak naprawdę nie jest żadnymi „czarami” i jej jakość nie polega na „posiadaniu wiedzy tajemnej” niedostępnej innym ale na rzeczowym podejściu do tematu oraz uczciwym wyjaśnieniu klientowi jej specyfiki jak i na żmudnej pracy.
Powodem dla którego „popełniłem” powyższe jest kolejna firma która dołączyła do „zaszczytnego” grona firm wykorzystujących nieświadomość i nieznajomość branży SEO i pozycjonowania stron. Link do reportażu poniżej.
Nieuczciwa firma z Jeleniej Góry
Krzysztof Ziółkowski
Dobry i rzeczowy artykuł, znając życie jeleni od niego nie ubędzie ale może uda się niektórym otworzyć oczy.
Widać, że to firma nastawiona na wyłudzanie skoro nagle takie kwoty z kosmosu zażądali. Niestety, ale umowy trzeba czytać przed podpisaniem.
Fajny art, temat pomimo, że wraca non stop to klientów nabitych w butelkę jest sporo. Z drugiej jednak strony warto byłoby napisać od drugiej strony – jak zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem.
Dlatego dobrym wyjściem jest abonament miesięczny + prowizja za wyniki. Abonament by pokryć koszty związane z pozycjonowaniem, a prowizja jako wynagrodzenie za efektywną pracę 🙂
Zgadzam się z Dawidem – abonament + KPI to bardzo fajne rozwiązanie, które spotykam coraz częściej.
A może nie prowizja za wyniki tylko prowizja od sprzedaży w przypadku sklepu online ? SEOwiec sam się będzie starał, bo im lepiej wykona tym więcej zarobi?