Opłacalność pozycjonowania

CASE STUDY i analiza finansowa pozycjonowania sklepu internetowego działającego w bardzo konkurencyjnej branży internetowej

Czy pozycjonowanie się opłaca ? Czy warto zapłacić za dobrze wykonane pozycjonowanie strony internetowej.
Osobiście uważam, że dobre SEO opłaca się obydwu stronom pod warunkiem jednakże spełnienia paru podstawowych warunków :

  • prawidłowo dobranych fraz / slów kluczowych
  • optymalizacji witryny dla dla fraz i słów kluczowych
  • optymalizacji serwisu pod względem konwersji
  • dobrze wykonywanej usługi pozycjonowania witryny internetowej

Poniżej przedstawię kilka danych finansowych dotyczących witryny jednego z moich klientów (z powodów oczywistych niestety nie mogę upublicznić słów i fraz kluczowych)

Liczba łącznych unikalnych odwiedzin z google.pl wynosi 22 000 miesięcznie (dwadzieścia dwa tysiące miesiąc)
Liczba słów fraz kluczowych z których nastąpiły wejścia na witrynę to 6800 (sześć tysięcy osiemset słów fraz kluczowych)

Dla łatwiejszego zobrazowania kosztów zastosowałem średnią dla wybranych 18 fraz / słów kluczowych generujących największy ruch.

18 wybranych fraz wygenerowało odwiedziny w ilości 5224 (pięć tysięcy dwieście dwadzieścia cztery odwiedziny)

Wprowadziłem wybrane frazy do panelu google prognozowania ilości odwiedzin i ceny CPC (ceny pojedyńczego klikniecia w reklamy google wyświetlane przy wynikach wyszukiwań), dla dokładnego poznania ceny pojedyńczego kliknięcia ustawiłem w narzędziach badawczych sprawdzanie dla dokładnie takiej samej frazy i obliczyłem średni koszt pojedyńczego kliknięcia – czyli 0,70 złotego (siedemdziesiąt groszy).
Koszt miesięcznej reklamy dla zbadanych 18 fraz wyniósł 2612 złotych (dwa tysiące dwieście dwanaście złotych) – dla jasności obniżyłem średni koszt pojedyńczego kliknięcia w reklamę o 20 groszy zakładając, że można optymalizując kampanie linków sponsorowanych obniżyć koszt CPC.


Idąc dalej, możemy się pokusić o obliczenie całkowitych miesięcznych kosztów reklamy (linki sponsorowane – Google AdWords) obniżając średni koszt jednego kliknięcia do 20 groszy.

Czyli 22000 x 0,2 zł =  4400 zł – cztery tysiące czterysta złotych …

KOSZT MIESIĘCZNEGO POZYCJONOWANIA MOJEGO KLIENTA – 1700 złotych miesięcznie

* – do badań użyłem ogólnodostępnych narzędzi Google dostępnych tutaj i tutaj
** – szczegółowe dane dla innych kategorii fraz mogą się różnić, jednakże proporcje pomiędzy kosztami SEO a reklamą AdWords powinny być zachowane.

Krzysztof Ziółkowski