Opłacalność pozycjonowania
CASE STUDY i analiza finansowa pozycjonowania sklepu internetowego działającego w bardzo konkurencyjnej branży internetowej
Czy pozycjonowanie się opłaca ? Czy warto zapłacić za dobrze wykonane pozycjonowanie strony internetowej.
Osobiście uważam, że dobre SEO opłaca się obydwu stronom pod warunkiem jednakże spełnienia paru podstawowych warunków :
- prawidłowo dobranych fraz / slów kluczowych
- optymalizacji witryny dla dla fraz i słów kluczowych
- optymalizacji serwisu pod względem konwersji
- dobrze wykonywanej usługi pozycjonowania witryny internetowej
Poniżej przedstawię kilka danych finansowych dotyczących witryny jednego z moich klientów (z powodów oczywistych niestety nie mogę upublicznić słów i fraz kluczowych)
Liczba łącznych unikalnych odwiedzin z google.pl wynosi 22 000 miesięcznie (dwadzieścia dwa tysiące miesiąc)
Liczba słów fraz kluczowych z których nastąpiły wejścia na witrynę to 6800 (sześć tysięcy osiemset słów fraz kluczowych)
Dla łatwiejszego zobrazowania kosztów zastosowałem średnią dla wybranych 18 fraz / słów kluczowych generujących największy ruch.
18 wybranych fraz wygenerowało odwiedziny w ilości 5224 (pięć tysięcy dwieście dwadzieścia cztery odwiedziny)
Wprowadziłem wybrane frazy do panelu google prognozowania ilości odwiedzin i ceny CPC (ceny pojedyńczego klikniecia w reklamy google wyświetlane przy wynikach wyszukiwań), dla dokładnego poznania ceny pojedyńczego kliknięcia ustawiłem w narzędziach badawczych sprawdzanie dla dokładnie takiej samej frazy i obliczyłem średni koszt pojedyńczego kliknięcia – czyli 0,70 złotego (siedemdziesiąt groszy).
Koszt miesięcznej reklamy dla zbadanych 18 fraz wyniósł 2612 złotych (dwa tysiące dwieście dwanaście złotych) – dla jasności obniżyłem średni koszt pojedyńczego kliknięcia w reklamę o 20 groszy zakładając, że można optymalizując kampanie linków sponsorowanych obniżyć koszt CPC.
Idąc dalej, możemy się pokusić o obliczenie całkowitych miesięcznych kosztów reklamy (linki sponsorowane – Google AdWords) obniżając średni koszt jednego kliknięcia do 20 groszy.
Czyli 22000 x 0,2 zł = 4400 zł – cztery tysiące czterysta złotych …
KOSZT MIESIĘCZNEGO POZYCJONOWANIA MOJEGO KLIENTA – 1700 złotych miesięcznie
* – do badań użyłem ogólnodostępnych narzędzi Google dostępnych tutaj i tutaj
** – szczegółowe dane dla innych kategorii fraz mogą się różnić, jednakże proporcje pomiędzy kosztami SEO a reklamą AdWords powinny być zachowane.
Krzysztof Ziółkowski
po jakim czasie jednak udało się wypozycjonować w wynikach naturalnych te 18 fraz?
w sumie trwało to około 7 miesięcy a wyniki trzymają się od ponad 5 lat
I od tych pięciu lat, miesiąc w miesiąc kasujesz te 1700 zł, czy obniżyłeś tę cenę trochę?
Mogę jedynie odpowiedzieć, że nie podwyższyłem …
Ceny nie ma co podwyższać, 1700 pewnie to dobra cena ;), pozycjonowanie to specjalistyczna i wąska usługa, która tania być nie powinna. W dodatku usługa, która jest bardziej odpowiedzialna od pracy policji czy ochrony bo co jeśli zdarzy się banik dla np. sklepu internetowego?
Ciekawy blog ale grafika bardzo polska ;D dodałem do fejwrits, będę odwiedzał.
Krzyś… jesteś bossski 🙂
Prosta kalkulacja zawsze lepiej przemówi do kieszeni klienta 🙂 Będę tu odsyłał klientów aby poczytali
Pozycjonowanie jest bardzo opłacalne, szczególnie, jeżeli chodzi o produkty w sklepie internetowym. Dzięki za dobry kejs.
Ciekawi mnie ile klient na tym zarobił. Co do kalkulacji z Twojego punktu widzenia to się zgodzę, a jak tam obroty z tych fraz ? Pytam, bo też mam sklep i w szczycie miałem 6 tys odwiedzin dziennie ale średnio się to przekładało na kasę. Tak wiem dobór słów i konwersja a może i branża. Pytam bo liznąłem ten wątek ale nie jestem specjalistą w tym temacie.
Konwersja to zupełnie inna sprawa, na konwersje ma wpływ wiele czynników począwszy od ceny poprzez jakość obsługi / wiarygodność sklepu a skończywszy na kolorystyce, rozkładzie przycisków czy sformułowaniu „podjęcia akcji”. Przykładowo – zmiana „towar dostarczamy w 2 dni” na „towar dostarczamy w przeciągu 48 godzin” podnosi konwersję .
PPC przynosi natychmiastowy rezultat, pozycjonowanie może rezultatu nie przynieść wcale.
Frazy powinny być dobrane przede wszystkim pod to, żeby klientowi się to w jakiś sposób zwracało – tak jak wyżej kolega pisze, duży ruch nie powoduje zwrotu kosztów. W PPC zmiany wprowadzamy natychmiastowo targetując ją w konkretne słowa, gdzie widoczna jest lepsza sprzedaż (skoro już analizujemy sklep internetowy).
Jeśli traktujesz pozycjonowanie i konwersję, szczególnie w kontekście sklepu internetowego jako „zupełnie inną sprawę” to ja nie mam pytań.
SEO i PPC – zupełnie inna specyfika i zupełnie inne zastosowanie, porównywanie obu praktycznie nie ma sensu.
Pełna zgoda, tylko w dłuższym okresie czasu przy dobrej optymalizacji osiąga sie to samo znacznie niższymi kosztami a dodatkowo ceny CPC bedą rosły niewspółmiernie do SEO (już jest wprowadzony wzrost CPC dla fraz dających największą konwersję), najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest równoległe prowadzenie SEO/SEM/PPC.