Co chwila otrzymuję zapytania o rozbieżności w raportach pozycji od firm które siebie nie widzą na tych pozycjach a podpisały umowę „za pozycje” , raz już napisałem na czym wałek polega ale teraz postaram się po prostu pokazać te różnice i trochę przybliżyć problem oraz jakby to mówiąc poszerzyć horyzont problemu.

Na chwilę obecną wyszukiwarka Google serwuje nam wyniki w oparciu o ciasteczka, historię odwiedzonych stron, zalogowanie/nie zalogowanie w usługach Google oraz w oparciu o geolokalizację miejsca z którego łączymy się z internetem.  Na czym dokładnie polega wałek z niezgodnościami raportów pozycji (oczywiście na korzyść firmy „pozycjonującej”) – wytłumaczenie jest proste – klient otrzymuje raport z geolokalizacji opartej o miejscowość w której znajduje się jego firma . Dlaczego jest on wyżej w wynikach dla na przykład Poznania ? Odpowiedź jest prosta – ponieważ ktoś kto się łączy z internetem z geolokalizacji poznańskiej otrzymuje wyniki związane z tym regionem domyślnie (oczywiście może je sobie zmienić, ale chyba mało kto z przeciętnych użyszkodników internetu zdaje sobie sprawę z możliwości zmiany) i siłą rzeczy na pierwszych miejscach są wyświetlane strony z danej geolokalizacji a dopiero w następnej kolejności serwowane są wyniki z innych geolokalizacji. No i nie jest ważne gdzie znajduje się DC Google czy w japonii czy we Włoszech albo w USA czy w Pierdzistanie. Googlasy jadą po geolokalizacji miejsca podłączenia danego kompa do sieci szkieletowej a nie miejscach gdzie postawili swoje DC.

Sposób wyświetlania wyników nazwijmy je geolokalizacyjnymi związany jest też z łatwiejszym wypozycjonowaniem dla danej lokalizacji ze względu na niższą konkurencję,  czasami wręcz nawet nie potrzeba pozycjonować witryny bo po prostu w danym regionie brak jest konkurencji. Przykładowo jeżeli w danej miejscowości znajduje się tylko jeden usługodawca to siłą rzeczy będzie on na nazwę swojej usługi numero uno , poniżej będą inni usługodawcy z innych rejonów.  Jest jeszcze coś o czym należy wspomnieć a nawet jest to rzecz dosyć ważna – otóż czym wyższe pozycje w wynikach ogólnopolskich tym większe szanse na wysokie pozycje dla różnych geolokalizacji bo jak już wcześniej wspomniałem jak lokalnie mamy do czynienia z małą konkurencją to wyświetlane są wysoko wyniki z innych geolokalizacji.

Taki sposób wyświetlania w domyśle inżynierów Google ma być użyteczny oraz pomocny internautom bo serwuje im wyniki z ich bliskiego otoczenia, moim zdaniem, ten sposób rankowania stron może być dobry ale tylko i wyłącznie w przypadku szukania usług czy produktów lokalnych (szewca w pobliżu, czy stacjonarnego sklepu ze zdrową żywnością w sąsiedztwie) , problem pojawia się kiedy chcemy znaleźć coś, usługę czy produkt dostępny w internecie i możliwy do osiągnięcia w całej Polsce czy nawet na świecie. Wtedy wyniki serwowane w oparciu o geolokalizację można o kant dupy rozbić.

Teraz aby unaocznić te różnice w wynikach i pokazać też jak można „wałkować” klientów zamieszczę parę zrzutów ekranowych z różnych geolokalizacji , na tapetę wziąłem frazę …… Fototapety 😀 .

Na początek wyniki dla całej Polski

Fraza "fototapety" geolokalizacja Polska

Fraza „fototapety” geolokalizacja Polska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

teraz na tapetę wjeżdża Gdańsk

Fraza "fototapety" geolokalizacja Gdańsk

Fraza „fototapety” geolokalizacja Gdańsk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolej na …. Zgadnijcie na jakie miasto ? Nooo, na Poznań (czyli tam gdzie wyniki mocno odstają od reszty Polski) 😉

Fraza "fototapety" geolokalizacja Poznań

Fraza „fototapety” geolokalizacja Poznań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teraz czas na „lemingowo” albo „słoikowo” czyli kolej na Warszawkę

Fraza "fototapety" geolokalizacja Warszawa

Fraza „fototapety” geolokalizacja Warszawa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teraz coś po sąsiedzku czyli centralne miasto Łódź 😉

Fraza "fototapety" geolokalizacja Łódź

Fraza „fototapety” geolokalizacja Łódź

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po mieście łodzi czas na jedno z najprężniejszych naszych miast czyli Wrocław

Fraza "fototapety" geolokalizacja Wrocłąw

Fraza „fototapety” geolokalizacja Wrocłąw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kończymy na Szczecinie (mieszkańców innych miast przepraszam, że „nie doceniłem” ale całą Polskę uważam za piękną) 😉

Fraza "fototapety" geolokalizacja Szczecin

Fraza „fototapety” geolokalizacja Szczecin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dla pełnej jasności w momencie wykonywania zrzutów ciasteczka oraz historia przeglądania były wyłączone a sprawdzałem na Chromie (jakbym włączył ciastka i historię to praktycznie mógłbym pokazać wyniki jakie bym chciał) .

[uzupełnienie na prośbę Zgreda – czyli aktualizacja]

Dla łatwiejszego porównania „jednym rzutem oka” zrobiłem przykładową tabelkę przedstawiającą różnice wynikające z geolokalizacji

 

 

 

 

Krzysztof Ziółkowski