Wpływ pozycji strony na ilość odwiedzin CTR

Wpływ pozycji strony na ilość odwiedzin CTR, 4.1 out of 5 based on 10 ratings
VN:F [1.9.16_1159]
Oceń artykuł
Ocena: 4.1/5 (liczba ocen: 10)

Jedną z ważniejszych rzeczy które powinniśmy brać pod uwagę jest właściwy dobór fraz i słów kluczowych dla których optymalizujemy naszą stronę internetową. Bierzemy pod uwagę ilość zapytań dla fraz związanych z tematyką witryny. Powstaje pytanie jak się ma ilość zapytań do ilości rzeczywistych odwiedzin – stosunek ten odzwierciedla wskaźnik nazywany w skrócie CTR (z angielska Click Through Rate) po polsku „współczynnik klikalności”.

Na ten wskaźnik ma wpływ wiele czynników wyświetlanych na stronie wyników zapytań, takich jak:

  • pozycja witryny
  • atrakcyjność zaindeksowanego tytułu i opisu
  • ilość wyświetlanych reklam
  • obecność snippetów (tzw opisów rozszerzonych)
  • wyświetlanie grafik w wynikach zapytań
  • wyświetlanie „wyników sponsorowanych” – „Zakupy Google”
  • oraz innych usług Gogle wyświetlanych z racji tego, że wyszukiwarka jest „ich podwórkiem” . 

Mając to wszystko na uwadze postanowiłem sprawdzić na jaką ilość odwiedzin można liczyć z pierwszej strony wyników wyszukiwań i przebadać średni CTR dla trzech przypadków / sposobów w jakie to korpogoogle serwuje wyniki zapytań na pierwszej stronie – czyli TOP 10.

W badaniu posłużyłem się danymi z około 60 witryn z różnych branż, zarówno komercyjnych (stron firmowych) jak i niekomercyjnych czyli stron hobbystycznych / serwisów prywatnych. Metodologia była prosta – wyciągałem średni CTR z tych witryn dla pozycji od 1 do 10 . Dodatkowo przebadałem wpływ takich czynników jak wyświetlanie się opisów rozszerzonych (snippetów – zarówno „ocen” jaki i „author” oraz „recipe”)dla grupy stron gdzie były te snippety zaimplementowane , a co najważniejsze wyświetlały się w wynikach, jak i zbadałem wpływ wprowadzenia przez korpogoogle „linków sponsorowanych” czyli wyniki wyszukiwania w zakupach Google … Dane uzyskałem z Google Webmaster Tools gdzie można sprawdzić CTR dla fraz w porównaniu z pozycją danej frazy.
No to teraz do rzeczy – czyli na ile odwiedzin można liczyć znajdując się na pierwszej stronie wyników wyszukiwań w Google :

 

Średni CTR dla pierwszej strony , z wyświetlanymi obrazkami oraz reklamami

ctr dla top 10

ctr dla top 10

 CTR pierwszej strony wyników dla serwisu z zaimplementowanymi opisami rozszerzonymi

CTR dla snippetów

CTR dla snippetów

 CTR TOP 10 przy serwowaniu „zakupów Google”

CTR przy zakupach google

CTR przy zakupach Google

Krzysztof Ziółkowski

VN:F [1.9.16_1159]
Oceń artykuł
Ocena: 4.1/5 (liczba ocen: 10)

18 komentarzy to "Wpływ pozycji strony na ilość odwiedzin CTR"

  1. Damian pisze:

    Super, ciekawy artykuł, w bardzo łatwy sposób uświadamia dlaczego warto być 1wszy a nie tylko w top10 🙂

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. zeki pisze:

    Snippet podnosi o jakieś 10% CTR – kto by pomyślał… Trzeba się tym zainteresować. Z zakupami jak widać walczyć się nie da a spadek CTR o połowę to bardzo duży ubytek. Cwany ruch korpo zrobiła.

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    • Krzysztof pisze:

      Przy frazach dla których wyświetlają się nad wynikami naturalnymi zdjęcia to CTR top 1 jest w granicach 14 – 16 % , co do snippetów to warto rzeczywiście je implementować bo w niektórych przypadkach CTR wynosi i ponad 70 % dla TOP 1 i strona która ma snippet potrafi ściągnąć więcej ruchu od tych które są powyżej .

      VN:F [1.9.16_1159]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      • zeki pisze:

        O widzisz. A ja się zastanawiałem czemu mam TOP 1 i mi tak mało ludzi klika. Zdjęcia G mi wypluwa nad organikami. Da się jakoś przeskoczyć te fotki?

        VA:F [1.9.16_1159]
        Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
        • Krzysztof pisze:

          Jak wprowadziłem zdjęcie do serpów to CTR skoczył mi do 45%

          VN:F [1.9.16_1159]
          Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  3. Arek pisze:

    Krótko mówiąc aby poradzić sobie z pozycjoneram wielkie G nie musi zmieniać w kółko algorytmu – wystarczy, że wpakują gdzie się da swoje snipety i inne cuda. Bardzo ciekawe zestawienie, dzięki!

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  4. Alkowiki pisze:

    Podpowiem jeszcze jedną rzecz: u mnie ctr podnosi „graficzny” dynks dodawany do opisu produktu

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  5. Gajo pisze:

    Czyli liczą się tylko 4 pierwsze miejsca no i koniecznie musimy mieć grafiki swoje w okienku podpowiedzi. Dobrze

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  6. Michał pisze:

    Ciekawy art, bo pokazuje, że nie tylko miejsce się liczy, a ogólny CTR zależy od wielu innych czynników.

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  7. Grzesiek pisze:

    Ciekawe i pomocne 🙂

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  8. Foxen pisze:

    43% pierwsze miejsce? Chyba troszkę więcej. 🙂

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • Krzysztof pisze:

      Sprawdź sobie na większej puli stron, wyciągnij średnią i sam zobaczysz. Ja miałem rozrzut od 75% do 15% CTR dla TOP 1

      VN:F [1.9.16_1159]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  9. Igor pisze:

    Mi sporo ruchu podkrada youtube. Mimo że mam najważniejszą frazę w top1, a youtube to top 2 i 3, mam ctr 30%.

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  10. Filip pisze:

    Jakoś nie mogę się z tym zgodzić. Przynajmniej tyczy się AdWords. Ze słów o dużym ruchy, CTR z pierwszej pozycji, jest bardzo niski( mniej niż 5%).

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • Krzysztof pisze:

      Nie słyszałeś, że coraz więcej ludzi „omija” wyniki sponsorowane ??

      VN:F [1.9.16_1159]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  11. Marek pisze:

    Dobra robota. Też zauważyłem na swoich stronach mimo zajmowania pierwszych miejsc że ludzie nadal klikają głownie a adword-y i to jest bardzo przykre

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  12. Justyna pisze:

    Ciekawa analiza. Snippety to pierwszy kontakt użytkownika ze stroną i w momencie wyrzucenia wyników wyszukiwania, na tej podstawie zapada decyzja, czy trafiliśmy na wartościową stronę i na to, czego szukamy.

    VA:F [1.9.16_1159]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • Krzysztof pisze:

      Obecność snippetu w SERPach nie jest podstawą „wartościowania” strony, wpływa na decyzję o jej odwiedzeniu (zaciekawienie wyróżnieniem graficznym), „wartościowanie” odbywa się już na stronie 😉

      VN:F [1.9.16_1159]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proszę pozostawić te dwa pola tak jak są:

Przydatne informacje o pozycjonowaniu stron internetowych

Highslide for Wordpress Plugin