Ostatnio często pytają się mnie co to jest takiego profil linków , jak wpływa na pozycjonowanie oraz co to jest tak zwany „naturalny profil linków” . Tak naprawdę sprawa jest prostsza niż z początku się wydaje – profil linków po prostu jest zbiorem parametrów określających aktywne odnośniki prowadzące do witryny. Najważniejsze parametry wymienię poniżej.

  • Ilość i jakość linków zwrotnych prowadzących do serwisu (pojecie jakość odnosi się do jakości/”wartości” strony/podstrony na której został dany link umieszczony)
  • Stosunek procentowy ilości linków z parametrem follow do ilości linków z parametrem „no follow”
  • Stosunek procentowy słów/fraz kluczowych zawartych w kotwicach linków
  • Ilość linków tekstowych do ilości linków graficznych
  • Rozkład procentowy stron/podstron serwisu do których linki te prowadzą
  • Ilość linków „side wide” (czyli linków ze stopek serwisów/blogrolli – linka prowadzącego do serwisu umieszczonego na każdej podstronie serwisu który linkuje do pozycjonowanej podstrony)
  • Rodzaj/specyfika serwisów na których umieszczone są linki (blogi/serwisy społecznościowe/fora dyskusyjne/katalogi stron/serwisy informacyjne i tym podobne)

Powyższe parametry są podstawowymi parametrami składającymi się na tak zwany profil linków.

Skoro już znamy mniej więcej co się mieści w określeniu profil linków to można się pokusić o bliższe sprecyzowanie cóż to jest „naturalny profil linków” – znaczy się coś co toleruje jaśnie nam panujące korpogoogle w postaci ich wyszukiwarki. Tak więc jak wygląda ten „naturalny profil” ?? W sumie można by odpowiedzieć bardzo prosto (analizując kilka witryn które nie są pozycjonowane „agresywnie”). W takim profilu powinno być różnych linków z różnymi parametrami, czyli wszystkiego po trochu, nie za dużo nie za mało. 😉
Tak więc do serwisu powinny prowadzić linki na stronę główną, jak i do stron listingu kategorii/subkategorii jak i też pojedynczych podstron. Powinny prowadzić zarówno linki tekstowe jak i graficzne. Linki do strony powinny się znaleźć w katalogach stron/serwisach społecznościowych/forach dyskusyjnych/komentarzach/stopkach/blogrollach.  Linki powinny być zarówno z parametrem follow jak i no follow. Teksty w kotwicach również powinny być zróżnicowane w sposób logiczny i naśladujący „naturalność”, a więc powinny zawierać frazy kluczowe, adres stron/podstrony do której link prowadzi, frazy neutralne takie jak „zobacz”, „kliknij”, „sprawdź”, „czytaj” i tym podobne. Nie zaszkodzą również linki typy „side wide” pod warunkiem oczywiście, że nie prowadzą z serwisów o dużej ilości zaindeksowanych podstron. Najogólniej rzecz ujmując powinno się stosować dywersyfikację linków i związanych z nimi parametrów. Trudno jest określić procentowy rozkład tych parametrów z prostej przyczyny – strona stronie nie jest równa , serwisy różnią się czy to budową czy tematyką także inny jest rozkład procentowy dla małej witryny z kilkoma podstronami/kategoriami a zupełnie inny w przypadku dużego sklepu internetowego , czy chociażby serwisu społecznościowego z profilami użytkowników.
Najlepszym przykładem braku logiki jest ostatnio tak modne zakładanie tychże właśnie  profili (na stronach których można dodać link) i podlikowywanie tych profili dużą ilością odnośników „z zewnątrz” – dla mnie totalna głupota bo nie spotkałem się jak dotychczas z żadnym „realnym” / „żywym” profilem użytkownika linkowanym z internetu – czyli z zewnątrz, inna sprawa to automatyczne linkowanie tychże profili od wewnątrz czyli linkami wewnętrznymi z serwisu w którym tenże profil został założony.

Krzysztof Ziółkowski