Narzędzia SEODosyć często zadają mi pytania jakich narzędzi SEO używam w codziennej pracy przy analizach witryn czy takich narzędzi które są pomocne w ogarnięciu pracy SEOwca. Przekornie w większości odpowiedzi mówię/piszę, że używam własnego mózgu jako głównego narzędzia 😉 . Poniekąd jest to 100% prawda, jednakże aby ten mózg mógł wyciągnąć wnioski mam też kilkanaście programów / aplikacji których używam w swojej codziennej pracy.

Postanowiłem się podzielić informacja z których korzystam i które moim zdaniem dają mi wystarczające informacje do pracy. Oto i one (nie sugerujcie sie kolejnoscią bo nie jest ona najważniejsza) :


GSC – Google Search Console –

dawniej zwane GWT / Narzędzia dla webmasterów itp. (za cholere nie wiem po co zmienili nazwę) – narzedzie daje dużo informacji o kondycji witryny widzianej „okiem wielkiego brata” , chociaż jak wiadomo nie pokazuje wszystkiego no i czasami działa ze znacznym opóźnieniem.


Google Analytics –

tego narzędzia chyba nie muszę przedstawiać, (troche sie zesrało z tym „not provided” ale cóż) daje dużo informacji o odwiedzających.


Planer słów kluczowych (narzędzie AdWords) –

przydatne do określania wstępnego słów i fraz kluczowych.


Podgląd i diagnostyka reklam (Google AdWords) –

czesto z tego korzystam aby sprawdzić jak „układają się” wyniki wyszukiwania (jak wygląda pierwsza strona wyników) w zagranicznych geolokalizacjach.


SEO SpyGlass –

bardzo dobre narzędzie do analizy linków wersja enterprise niestety aby to narzedzie było funkcjonalne w pełni trzeba je kupić w wersji enterprise.

SEOquake –

dodatek do Firefoxa, pozwala na szybkie ogarnięcie parametrów wewnetrznych pojedynczych stron, najlepiej mi pasuje do analiz zawartości tekstowej takich jak nasycenie frazami i słowami kluczowymi danej podstrony.


Visual SEO Studio –

program do analizy wewnętrznej witryny, taki mały kombajnik pozwalający na analizę wstępną całej witryny. Bardzo przydatny jeżeli ktoś chce mieć analizę porównawczą metatagów z całej strony, aż się dziwię, że tak mało popularny pomimo tego, że za friko.


Seoptimer –

bardzo fajne narzędzie online „na szybkensa”, wystarczy jedno klikniecie w dodatek zaciągniety do przeglądarki aby otrzymać podstawową analizę strony/podstrony którą się własnie przegląda.


Majestic i Ahrefs –

narzedzia online do których chyba każdy szanujacy sie SEOwiec powinien mieć dostęp.


Netpeak Checker –

szczególnie przydatny programik pozwalający na masowe sprawdzanie podstawowych parametrów witryny.


SeoStation –

monitoring pozycji przydatny zarówno dla klientów jak i dla SEOwca .


Copyscape –

witryna pozwalająca na znajdowanie duplikatów treści w internecie.


Siteliner –

serwis pozwalający na wyszukiwanie duplikatów w obrębie witryny.


Searchmetrics –

serwis niezwykle przydatny do sprawdzania wielu parametrów witryny, najlepiej sie sprawdza w przypadku witryn które skierowane są na rynki anglojezyczne, niestety dla witryn w PL obciążony jest sporą niedokładnością.


Link Auditor –

następca SEO odkurzacza – narzedzie przydatne w ocenie jakości linków zwrotnych.


GScraper –

narzędzie które odpowiednio z głową użyte daje nam mnóstwo możliwości w pozyskiwaniu dobrych miejscówek pod linki.


ScrapeBox –

kolejny kombajnik SEO dający wiele możliwości zarówno przy pozyskiwaniu linków, indeksacji i paru jeszcze innych rzeczy.


ScreamingFrog –

sporadycznie z tego korzystam w ramach uzupełnienia danych zebranych innymi narzędziami.


Brandle –

serwis pozwalający / umożliwiający na przeprowadzanie kampanii buzz marketingu na forach internetowych (linki też można zdobywać) .


Whitpress –

ten serwis z kolei umozliwia kontakt z wydawcami czyli załatwiam publikacje materiałów w sieci w wybranych serwisach współpracujących z tą platformą.

Brand24 –

serwis przydatny dla większych klientów, dający monitoring opinii o marce w internecie i możliwość śledzenia informacji o kliencie w serwisach społecznościowych.


Oraz parę narzędzi SEO dedykowanych o których z wiadomych przyczyn zamilczę 😉

No i na koniec oczywiście byłbym totalnym hipokrytą gdybym nie wspomniał o SWLach – ale niestety nie zdradzę ani które ani, co najważniejsze jak 😉 Wszystkie powyższe narzędzia SEO moim zdaniem daja mi w miarę kompletną informację o kondycji danej witryny w sieci, oraz pozwalają na zebranie informacji o konkurencji. Są też przydatne w procesie pozyskiwania linków. Bez niektórych narzedzi SEO po prostu nie dało by się rady. Należy jednak pamiętać, że nawet dysponując kompletem narzedzi SEO tych ogólnodostępnych jak i tych dedykowanych bez własnego mózgu który przeanalizuje te wszystkie dane i wyciągnie logiczne wnioski, a co najważniejsze wprowadzi w życie 😉 zmiany które należy wprowadzić będzie tylko (cytując klasyka) „uj, doopa i kamieni kupa…” 😉

Z narzedziami SEO jest tak jak z innymi narzędziami , są to tylko narzędzia a o ich przydatności i wykorzystaniu ostatecznie decyduje człowiek.

Krzysztof Ziółkowski