Fotografia ślubna poradnik „how to do”.

ślubDzisiaj postanowiłem  napisać coś o SEO dla fotografów :).  Kolejną rzeczą jest fakt, że dostaję dużo zapytań związanych z tą profesją a w temacie doradzam już mojemu koledze 😉

Zacznę od stwierdzenia kontrowersyjnego – strony dobrych fotografików dla firm SEO są jednymi z łatwiejszych do wypozycjonowania i do SEO. Ciekawie to zabrzmiało , zwłaszcza w kontekście bardzo dużej konkurencji obecnie na tym rynku. Konkurencja fakt jest duża ilościowo ale nie jakościowo , bo teraz każdy kto kupi sobie byle lustro (popularna nazwa lustrzanki) ma się już za fotografika „pełnom gembom” oferującego profesjonalne usługi (nie wykluczając nawet mnie  😛 ). (Warunkiem tej „łatwizny” jest ścisła współpraca a co najważniejsze chęć do współpracy ze strony fotografa)

No, dobra tyle początkowych dywagacji w temacie oferowanych usług. Przejdźmy do rzeczy czyli jak wypozycjonować stronę fotografika zajmującego się przykładowo chyba najbardziej popularną obecnie fotografią ślubną ?

Zacznijmy od tego jak szukają tej usługi zainteresowane nią młode pary zamierzające stanąć na ślubnym kobiercu i „popełnić” tzw małżeństwo. Moim zdaniem zainteresowani szukają wpisując takie frazy w szukajkę jak:

  • fotografia ślubna
  • fotografia ślubna + miasto/rejon
  • fotograf ślubny
  • fotograf ślubny + miasto/rejon
  • sesje narzeczeńskie
  • sesje narzeczeńskie + miasto/ rejon
  • sesja narzeczeńska = miasto/ rejon

Tak mniej więcej kształtują się najpopularniejsze główne zapytania dla tego rodzaju usług. Ze względu na specyfikę usług pierwsza strona wyników zapytań dla tych fraz zawiera miniaturki zdjęć co jest pewnym utrudnieniem (miniaturki „odbierają znaczną część ruchu) a jednocześnie paradoksalnie ułatwieniem  bo można się pokusić o umieszczenie tam własnego zdjęcia.

Po określeniu i zbadaniu fraz i słów kluczowych należy zoptymalizować witrynę fotografa budując strony docelowe wraz ze zoptymalizowaną treścią zawierającą słowa i frazy kluczowe używane w różnych odmianach oraz zawierające wybrane przykłady prac czyli po prostu fotki które też muszą być zoptymalizowane oraz co ważniejsze otoczone tekstem zawierającym te właśnie frazy kluczowe. Niestety ale ze względu na ostatnią zwierzęcą paranoję dotyczącą aktualizacji algorytmu treści umieszczane na stronie muszą być długie i zawierać się w przedziale 2000-4000 znaków (moim zdaniem jest to w miarę optymalna długość) . No i co najważniejsze trzeba się postarać aby jednocześnie „zaspokoić” robota wyszukiwarki, zainteresować potencjalnego klienta ofertą własną a ubrać to w taką formę aby nie było to bleblanie o „maśle maślanym”. Przykładowe fotografie ślubne umieszczane na stronie docelowej też muszą spełniać określone parametry. Jeżeli chcemy pozyskać jak największą ilość „linków naturalnych” należy umieścić na stronach docelowych fotografie ślubne niekonwencjonalne, niesztampowe przyciągające uwagę internautów którzy chętnie się dzielą w sieci ciekawostkami. Z tego co osobiście oglądam w sieci muszę przyznać , że dominuje standard „słitfociowy”, sztampa i jakieś udziwnianie fotografii ślubnej polegające na zmuszaniu młodej pary do ekwilibrystycznych popisów albo przybierania „ślubnych” pozycji rodem z zajęć WFu. Wiem, że fotografia ślubna rządzi się swoimi prawami i na dodatek SEO nic do tego jakie prace i na jakim poziomie wykonuje fotograf ale SEO może fotografikowi „wskazać drogę”. Niestety dużo zależy od fotografa ślubnego jego zdolności „negocjacyjnych” inwencji twórczej oraz pary młodej 😉 . Poniżej zamieszczam parę przykładów fotografii ślubnej która „wzbudziła zainteresowanie” . Podam może dwa skrajne przypadki fotografii ślubnej ale obrazujące szerokie spektrum do wykorzystania przez fotografa.

Fotografia ślubna - magia momentu

Fotografia ślubna – www.bestofweddingphotography.com/

Kolejny przykład fotografii ślubnej nieco może być kontrowersyjny i zdaję sobie sprawę z tego, że ciężko namówić do tego rodzaju zdjęć pannę młodą ale są to ujęcia z gatunku tych najczęściej komentowanych i cytowanych , no i nic nie stoi na przeszkodzie aby fotograf  zrobił sobie cykl takich zdjęć stylizowanych z modelką do portfolio ;).

Inne podejście do fotografii ślubnej

Inne podejście do fotografii ślubnej

Ta fotografia z całą pewnością wzbudziła duże zainteresowanie i zdobyła dużo linków, dodatkowo gdyby miała znak wodny z nazwiskiem fotografa ślubnego i adresem jego strony to przełożyło by się to na wzrost zainteresowania jego osobą oraz jego usługami , może nawet na śluby jeździłby przez cały rok aby cykać fotki ? ;). Kończąc o czynnikach wewnętrznych mających wpływ na pozycje dla fraz związanych z fotografią ślubną oraz na zdobywanie linków należy wspomnieć też o możliwości poświęcenia części witryny na poradnik jak przygotować sie do sesji co na nia zabrać jak pozować czy też stworzyć dział informacyjny o używanym sprzęcie przez fotografa (tam to dopiero można lać wodę, a jak jeszcze się zrobi to w stylu SS to klękajcie narody) 😉

Dobra, kwestie „optymalizacji treści” mamy za sobą teraz zajmijmy się tym skąd pozyskać linki oraz kwestią strategii ich pozyskiwania czyli z hamerykańska „link bouldingiem” .  W fotografii , nie tylko ślubnej jest to wdzięczne pole do popisu ponieważ można naprawdę zdobyć sporo cennych odnośników prowadzących do strony fotografa . Mamy do dyspozycji popularne serwisy ślubne, serwisy społecznościowe poświęcone fotografii i to nie tylko polskie , można się pokusić o współprace z salonami mody ślubnej, domów weselnych, restauracji organizujących przyjęcia ślubne / weselne a skończywszy na stronach wynajmujących limuzyny do ślubu.

Krzysztof Ziółkowski