Dzisiaj będzie o kolejnym problemie związanym z usługami SEO czyli poruszę zagadnienie dużej ilości klientów w agencji w kontekście jakości oraz tego czy jeden SEOwiec może starannie ogarnąć dużą ilość klientów.
W referencjach i informacjach o swoich „sukcesach” jakie prezentują na zewnątrz agencje SEO coraz częściej spotykamy się z informacjami o tym , że taka i taka firma/agencja SEO obsługuje pierdyliard klientów co uważa za sukces i powód do dumy. Pali licho jak wymienia to w kontekście sukcesu finansowego. Jest to niezaprzeczalny sukces. Gorzej jak przedstawia to jako przykład swojej skuteczności i wysokiej jakości poziomem usługi. Poniżej zaprezentuje moje subiektywne zdanie co myślę o dużej ilości klientów obsługiwanych przez jednego specjalistę SEO.

Aby dobrze zrozumieć pracę specjalisty SEO najpierw należy chyba wymienić jego podstawowe obowiązki wynikające ze specyfiki pracy (zakładam, że specjalista bardziej jest osobą zarządzającą procesem niż wyrobnikiem samemu wykonującym wszystkie niezbędne czynności podejmowane w celu podniesienia rankingu strony). Oczywista oczywistość, że należy również wymienić też podstawowe czynniki decydujące o rankingu strony. Zaczniemy więc od przypomnienia czynników decydujących o rankingu, przedstawię je dość ogólnikowo bo tekst nie jest skierowany do specjalistów a raczej do osób po drugiej stronie barykady czyli do klientów 😉 .

Czynniki mające wpływ na widoczność witryny w wynikach organicznych które są „pod opieką” specjalisty SEO oraz przedmiotem jego „specjalnej troski” 😀

  • 1. optymalizacja witryny
  • 2. wartościowe linki
  • 3. Socjal media – obecność klienta
  • 4. osławiony „content marketing” (zarówno na stronie klienta jak i publikacje zewnętrzne)

Tak w wielkim skrócie oraz uproszczeniu wyglądają podstawowe czynniki determinujące pozycje danej witryny dla fraz i słów kluczowych. Mając na uwadze powyższe przejdźmy teraz do czynności związanych z zapewnieniem witrynie objętej usługą SEO tych wszystkich czynników (zakładam, że jak najwyższej jakości hłe hłe hłe) 😉 . Jakie to są czynności wykonywane przez seowca ? Poniżej również w dużym uproszeniu podstawowe ujęcie :

  • 1. analiza witryny i opracowanie wskazówek optymalizacyjnych (optymalizacja treści pod słowa i frazy kluczowe które wcześniej zostały zbadane)
  • 2. wyszukiwanie wartościowych miejscówek na wartościowe linki
  • 3. wyszukiwanie miejscówek do „content marketingu” wraz z nadzorem jakościowym tegoż 😉
  • 4. działania w SM :fora, profile, szemranki, buzz marketing itp . (nadzór jakościowy + monitoring)
  • 5. analizowanie działań (śledzenie pozycji, trendów, śledzenie konkurencji i wyciąganie wniosków)
  • 6. monitorowanie witryny klienta oraz konkurencji
  • 7. raportowanie działań i planowanie następnych działań

Na każde z powyższych działań trzeba poświęcić określoną ilość czasu aby solidnie „odrobić lekcje”, nawet zakładając, że (każdy porządny SEOwiec ma do dyspozycji spory pakiet narzędzi automatyzujących pewne działania) dużą część pracy „odwalają” za seowca automaty to i tak moim skromnym zdaniem każdemu z osobna klientowi i obsłudze jego witryny trzeba miesięcznie poświęcić od kilku do kilkudziesięciu godzin.

Teraz możemy przejść do sedna sprawy czyli tak zwanego „clou” (wymawia się klu i słowo to oznacza najważniejszą/najciekawszą część) moich wypocin.

Otóż moi mili, jak to mawia poeta „czas nie jest z gumy” (mój kolega ma inne określenie „czas nie kut*s, nie stoi) i każdy z nas dysponuje określoną ilością czasu przeznaczonego na pracę i to determinuje chyba najbardziej jakość jej wykonania w myśl przysłowia „szybko to się głupie dzieci robi”. Zakładając, że średni miesięczny czas pracy seowca na pełnym etacie wynosi (zawyżę) 45 h tygodniowo to miesięcznie daje nam 180 godzin spędzonych w pracy. Teraz posłużę się przykładem pewnej agencji SEŁO  (po prostu dysponuję dokładnymi danymi co do ich struktury zatrudnienia i ilości klientów ale dla pewności zawyżę ilość pracowników oraz zaniżę ilość klientów , a co mi tam pójdę im na rękę, stać mnie na to 😀 )

4000 klientów obsługuje 30 seowców co daje nam w przeliczeniu 133 klientów na jednego specjalistę SEO. Teraz dzieląc ilość godzin w pracy (również zawyżoną) przez ilość klientów pod opieką jednego seowca otrzymujemy oszałamiający wynik 1 h 35 min !!!! Czyli specjalista jest w stanie poświęcić miesięcznie w tej firmie klientowi jedną godzinę i trzydzieści pięć minut (przypominam, że są to dane specjalnie zawyżone i w rzeczywistości parametr spada do kilkunastu/kilkudziesięciu minut)

W związku z powyższym pytanie co , jak oraz jakiej wartości usługę otrzymuje pojedynczy klient uważam za otwarte i zapraszam do dyskusji 🙂

Krzysztof Ziółkowski